Modig vision. Men …

25-05-2021

Af


Det er fint, at bilfabrikanterne vil den cirkulære økonomi. Men ikke hvis det betyder, at fabrikanterne sætter sig yderligere på bilens værdikæde, lyder det fra DAG i en kommentar til Volvo Cars’ planer om at overgå til cirkulær økonomi.

Umiddelbart bifalder Dansk Autogenbrug Volvo Cars’ klimaambition om at overgå til fuld cirkulær økonomi i 2040 som omtalt i Motormagasinet tirsdag.

– Men vi er spændte på, om det betyder, at Volvo – og på sigt sikkert flere bilmærker – så at sige vil holde bilerne tættere ind til kroppen og unddrage det frie marked dets muligheder for at levere genbrugsdele til værksteder og forbrugere. For forudsætningen for klimaambitionen må næsten være en strammere snor mellem bilejer og fabrik, vurderer branchedirektør i Dansk Autogenbrug, Adam Pade.

– Det er stærkt, modigt og rigtigt, at bilfabrikker som Volvo og Renault – og flere endnu – knytter sig op på den cirkulære økonomi – en mission, vores autogenbrugere har bekendt sig til i årtier, inden nogen vidste, det hed cirkulær økonomi. Men når vi samtidig oplever bastante forsøg på at spærre bilen af for det frie værkstedsmarked og på at styre forbrugerens adfærd gennem den internetopkoblede bil, så tegner perspektiverne sig mindre muntre, fortsætter branchedirektøren.

DAG finder det dog positivt, at Volvo med sine planer om at nyttiggøre elbilbatterier tager ansvar for en udfordrende teknologi.

 – Det kræver viden, omhu og teknisk udstyr at håndtere et elbil-batteri – da særligt hvis der er risiko for, at batteriet kan være beskadiget. Men også her må det frie marked have en rolle. Det kan ske gennem uddannelse og investeringer, ganske som det frie marked altid har tilegnet sig ny teknologi. Vi kan ikke og vil ikke leve med en monopoldannelse, hvor vi som værksteder, autogenbrugere og forbrugere bliver klienter hos industrimastodonter. Vi sætter vores lid til, at særligt vores europæiske politikere følger op på de konkurrenceretlige problemer i forhold til den stigende koncentration af markedet, lyder det fra Dansk Autogenbrug.

Bragt i Motormagasinet 13. maj 2021