Missede muligheder

10-01-2023

Af


I januar trådte en revideret bilskrotbekendtgørelse i kraft – desværre uden ændringer, der kunne have løftet den samlede autogenbrugsbranche.

Med en ny revision af bilskrotbekendtgørelsen bliver det udvidede producentansvar nu for alvor indført i Danmark. Det var hovedærindet i det udkast til bekendtgørelse, som branchen fik i høring sidste efterår.

- Vel vidende, at man som høringspart kun kan forholde sig til de ændringer af bekendtgørelsen, som udkastet omhandler, benyttede vi i DAG muligheden for at foreslå yderligere ændringer – dels af hensyn til det omgivende miljø, dels for at gøre livet en smule sværere for virksomheder, der ser stort på reglerne. Det kom vi ikke i mål med, selv om Miljøstyrelsen udsendte et nyt udkast i december, hvor vores forslag kunne have været med, siger en skuffet branchedirektør i DAG, Adam Pade:

- Bekendtgørelsen rummer i sin bilagssamling bestemmelser om, hvad der skal fjernes fra bilerne og hvordan. Her havde vi foreslået enkelte stramninger; eksempelvis om, at hvis man vælger at udløse potentielt eksplosionsfarlige komponenter, så skal man også være i besiddelse af det rigtige udstyr hertil.

Men mest skuffet er Adam Pade over, at det ikke lykkedes at stoppe modtagestedernes mulighed for at afslutte en skrotningssag.

- Mange af vores medlemmer beretter om adskillige biler, der ”hænger” i systemet, fordi forhandlere og værksteder, der har aftaler med genbrugerne, nok har oprettet bilerne i det digitale skrotningssystem, men aldrig afleveret dem. Det er en byrde for virksomhederne, og det skaber usikkerhed om, hvor bilerne ender henne, siger han.

- Så havde vi naturligvis ønsket os, at man omsider havde forholdt sig til batterier fra el- og hybridbiler: Hvad må vi – og hvad må vi ikke? Det er simpelthen så vigtigt, at lovgiver og styrelser begynder at se på emner som brandfare, personsikkerhed og krav til opbevaring.

Nu henser Dansk Autogenbrug til, at bilskrotbekendtgørelsen senest skal revideres på ny, når EU barsler med et nyt bilskrotningsdirektiv eller -forordning – ifølge Adam Pade formentlig i 2025.

- Så tager vi en holmgang til! lyder det fra branchedirektøren.

Bragt i Motormagasinet #02 2023