Med markedskræfter og sund fornuft …

02-08-2022

Af


Tiderne tilsiger at holde flere totalskadede biler herhjemme end eksportere dem. Så – rolig, Thomas Krebs!

Autoskadebranchen i Danmark – repræsenteret ved SKAD – efterlyser et stop for eksport af totalskadede biler til udlandet (Motormagasinet online 14. juni).

SKAD rører ved en øm tå, idet tiden naturligvis er inde til at anvende flere genbrugsdele. Det skyldes dels hensynet til den cirkulære økonomi, der handler om det omsorgsfulde forbrug af naturressourcer, dels den øjeblikkelige mangel på biler og nye reservedele. Det er ikke tilfældigt, når et forsikringsselskab prøver at anspore til flere reparationer, eller når en af vore toneangivende brancheorganisationers skadesnetværk lægger vejen forbi en af DAG’s medlemsvirksomheder for at medvirke til at nedbryde barrierer mellem autogenbrugere og værksteder.

I Dansk Autogenbrug hverken kan eller vil vi fortælle vores medlemsvirksomheder, hvordan de skal drive deres forretning. Men jeg afslører næppe nogen hemmelighed ved at berette, at eksport af biler er et emne, der ofte drøftes i autogenbrugskredse. Mange af virksomhederne eksporterer biler i et eller andet omfang, enkelte – især uden for vores kreds – er ligefrem storeksportører.

Det kan naturligvis skade branchens troværdighed, hvis vi først argumenterer for at efterspørge flere genbrugsdele, hvorpå det viser sig, at det kan være svært at levere. Vi kommer altså ikke uden om diskussionen.

Det første – at argumentere for det selvfølgelige i at bruge velfungerende, originale reservedele igen – har vi som bekendt kæmpet for i årevis, og netop nu slår vi et slag på ny i samarbejde med det samlede eftermarked i regi af SMVdanmark. Og vi påpeger bestemt også det dybt diskriminatoriske i, at loven ligefrem foreskriver brug af nye reservedele frem for brugte i skadesopgørelsen.

Vi tror på dog på – ja, vi er overbeviste om – at markedskræfterne nok skal hjælpe os. Forsikringsselskaberne, der bringer de totalskadede biler på markedet, er ved at indse, at de selv får brug for de reservedele, bilerne indeholder. Derfor ser vi hen til, at selskaberne selv medvirker til at holde flere biler ”hjemme”. Et regnestykke vil desuden vise, at det på sigt er mere interessant at skille en bil ad og lægge duelige reservedele på lager frem for at eksportere de hele biler ud af landet – trods den udgift, som lagerbindingen naturligvis medfører.

Alternativet er at stramme den danske affaldslovgivning, så det bliver sværere at sende biler med status af totalskadede ud af landet. Den situation skulle vi helst undgå. Sund fornuft er som regel bedre end snæver lovgivning.

Debatindlægt bragt i Motormagasinet, juni 2022