Tidlige skrotninger koster på CO2-regnskabet

29-09-2021

Af


Analyse fra SMVdanmark dokumenterer, hvor mange ressourcer samfundet spilder ved at skrotte biler før tid.

Fredagens analyse fra SMVdanmark om al for tidlig skrotning af tusindvis af biler dokumenterer til fulde, at de danske reparationsregler er kontraproduktive, når det gælder den grønne omstilling.

Sådan kommenterer branchedirektør i Dansk Autogenbrug, Adam Pade, afsløringen af, at det koster markant på CO2-regnskabet, når biler, der kunne have kørt videre i årevis, bliver skrottet.

Ifølge analysen er der skrottet mere end 9.000 biler i perioden 2011-2020, der har kørt på vejene i mindre end 5 år. Ifølge Danmarks Statistik kører danske biler i snit 15 år. Omsættes de to livsforløb til, hvad produktionen af bilerne medfører af CO2-udledning, så har det kostet 2,1 ton CO2 årligt, at bilerne er blevet skrottet for tidligt, mens tallet havde været bare 0,7 ton, hvis de havde kørt alle 15 år.

– Tallene mere end antyder, at der er god, grøn økonomi i at fjerne de danske reparationsgrænser og tillade mekanikere, pladeværksteder og autolakerere at reparere skadede, nyere biler – vel at mærke også med genbrugsdele, hvor det er sikkerhedsmæssigt og teknisk forsvarligt, fortsætter Adam Pade og uddyber:

– Ikke alene må biler ikke repareres for mere end 75 procent af deres øjeblikkelige handelsværdi. Oveni må skader kun gøres op med spritnye reservedele, hvilket nemt kan puffe reparationsudgiften op over de 75 procent. Det er et mærkværdigt frås med naturressourcerne, og det er en kilde til evig undren, at vores regering med støttepartier blot står og ser på.

Læs SMVdanmarks analyse – udsendt 24. september – her.