Drop dog den regel!

07-04-2021

Af


Tilbage i februar vedtog Folketinget en reform af de danske bilafgifter. Sigtet er – over tid – at skifte vores benzin- og dieseldrevne bilpark ud med nul- eller lavemissionsbiler. Med andre ord: Vi skal køre grønt.

Det er en fin vision, der skal gøre det mere bæredygtigt og lidt mindre politisk ukorrekt at være bilejer.

Og vi kan gøre endnu mere for at sikre bæredygtighed på fire hjul.

I den danske registreringafgiftslov findes den mærkværdige bestemmelse, at i beregningen af udgiften til at reparere en trafikskadet bil, må kun medgå nye reservedele – altså en ny skærm hér, en ny forlygte dér. Når der ikke kan regnes med brugte reservedele, kan det blive så dyrt at reparere en bil, at man støder imod en anden besynderlighed: Reparationsgrænsen, der udgør 75 procent af den pågældende bils handelsværdi.

Påbuddet om beregning med nye reservedele stammer formentlig fra en tid, da det gjaldt om at udvirke størst muligt salg af nye biler af hensyn til statskassen. I lyset af den grønne omstilling virker bestemmelsen som et paradoks. Drop den dog – og erstat den med et krav om, at brugte reservedele kan foreskrives, hvor der ikke tæller særlige miljø- eller sikkerhedsmæssige hensyn, og lad så herudover markedet – forbrugeren, værkstedet og forsikringsselskabet – bestemme, om bilen skal repareres eller ej.

Bragt i Sjællandske Medier 06/04-2021